Groepsles

De Pilates groepslessen zijn matlessen in groepsverband bestaande uit 5 tot maximaal 10 personen. Het voordeel van de kleine groepen is dat er meer gecontroleerd kan worden of de bewegingen goed uitgevoerd worden. Dit effect is bij de privélessen uiteraard nóg groter. Nog een voordeel van oefenen in een groep is dat je bij elkaar kunt kijken en van elkaar kunt leren.

Het onder de knie krijgen van de Pilatesmethode is een proces wat tijd nodig heeft. Het is niet iets wat je in drie lessen leert. Na verloop van tijd ervaar je steeds meer verschillen in je lichaam en hoe je hier controle over kunt houden. Tijdens de groepslessen werken we met verschillende hulpmiddelen zoals pilatesballen, dynabands, kleinere ballen, balance kussens, magic circles en foamrollen. Met deze hulpmiddelen kun je meer en meer lengte en souplesse in je lichaam ervaren.

Het onder de knie krijgen van de Pilatesmethode is een proces wat tijd nodig heeft. Het is niet iets wat je in drie lessen leert. Na verloop van tijd ervaar je steeds meer verschillen in je lichaam en hoe je hier controle over kunt houden. Tijdens de groepslessen werken we met verschillende hulpmiddelen zoals pilatesballen, dynabands, kleinere ballen, balance kussens, magic circles en foamrollen. Met deze hulpmiddelen kun je meer en meer lengte en souplesse in je lichaam ervaren.

Als je jezelf aanmeldt krijg je eerst een (privé-) introductieles waarbij de basisprincipes worden uitgelegd, specifiek gericht op je eigen lichaam en houding. Door middel van deze introductieles krijg ik inzicht in de mate waarin je je eigen lichaam kent. Ook kan ik zo vaststellen waar de verlengingen zijn, maar ook waar de beperkingen zitten.

De lessen bestaan uit spierverlengende oefeningen. Daarnaast doen we oefeningen die spierversterkend zijn. Er wordt veel aandacht besteed aan de rompmusculatuur. Balans- en stabilisatieoefeningen alsmede ontspannende oefeningen geven je lichaam wat het nodig heeft.

Pilates is een inspanningsvorm van lichaam en geest die vooral gericht is op het ontwikkelen van een juiste ademhaling, een correcte lichaamshouding en een gezonde spierspanning.